Table of Contents Table of Contents
Previous Page  136 / 156 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 136 / 156 Next Page
Page Background

100 YEARS OF INNOVATION FOR CANADA

122

100 ANS D’INNOVATION POUR LE CANADA

Bridges that

span a lifetime

New high-performing concrete

Bridges are continuously battered. Harsh weather and acid rain

are accompanied by heavy traffic and road salt—all of which take a

hefty toll. Nearly all of Canada’s 80 000 bridges require significant

maintenance to keep them safe and efficient for drivers.

Cornwall, Ontario’s Canal Bridge, owned by the Federal Bridge

Corporation Limited, faces a more sustainable and economical

future. Part of the Seaway International Bridge system, the

cross-border bridge is made from a new class of concrete

developed by NRC, with the help of Federal Bridge Corporation

and other partners. NRC’s innovative formulation makes this

high-performing concrete retain moisture better. The concrete

is expected to last up to four times longer than traditional con-

crete—so possibly 100 years before requiring major repairs.

Plus, overall costs will be significantly lower than other

high-performance concrete formulations.

Since its installation, the Canal Bridge’s

concrete shows encouraging results.

Shrinkage, cracks and corrosion are absent.

The concrete’s durability, strength and safety

present a practical solution to improve

critical infrastructure for transportation,

within Canada and elsewhere.

Un pont

pour la vie

Du béton qui dure

Les ponts sont malmenés. Les rigueurs du

climat, les pluies acides, une circulation incessante

et les sels de voirie les mettent à rude épreuve. Tous

les 80 000 ponts ou presque au pays ont besoin de

réfections pour en assurer la sécurité et l’efficacité.

Le Pont du canal à Cornwall, en Ontario, qui appartient à

la Société des ponts fédéraux Limitée, a pour sa part un avenir

plus prospère et durable. En effet, ce pont qui traverse la frontière

et enjambe la voie maritime du Saint-Laurent est fait d’un nouveau

type de béton, élaboré par le CNRC avec l’aide de la Société des

ponts fédéraux et d’autres partenaires. La formule d’avant-garde

du CNRC permet au béton à haut rendement de mieux retenir

l’humidité. Il devrait donc durer quatre fois plus longtemps que le

béton ordinaire, soit 100 ans, avant de nécessiter des réparations

majeures. En outre, il est sensiblement moins coûteux que les

autres bétons à haute performance.

Depuis que le Pont du canal en a été revêtu, les résultats sont

encourageants. Pas de retrait, de fissures, ni de corrosion.

La durabilité, la robustesse et la sûreté du mélange en font

une solution pratique pour améliorer les infrastructures

de transport au Canada et ailleurs.